tirsdag, 30 november 2010 22:11

Sivananda yoga

Av: Borre Yoga

Sivananda Yoga er et helhetlig yogasystem utviklet av den indiske legen Swami Sivananda (1887-1963). Sivananda Yoga tar utgangspunkt i den opprinnelige indiske yogafilosofien, men er allmenngyldig, tidløs og passer derfor også moderne yogier.

 

Yogasystemet har som mål å fremme best mulig fysisk og mental helse og kan tilpasses enhver kropp og alder.

Sivananda Yoga har 5 punkter:

1)    Fysiske øvelser - Asanas
De fysiske øvelsene trener kroppen til å bli sterk og smidig. De 12 hovedøvelsene er satt sammen for å øke sirkulasjonen slik at hele kroppen; muskler, sener, indre organer m.m. samt at det mentale og psykiske skal fungere optimalt.

2)     Pusteøvelser - Pranayama
Pusten ledsager alle yogaøvelsene. Utgangspunktet er den ”fullstendige yogapusten”. I tillegg kommer pusteøvelser som balanserer energien og gir klarhet og ro i sinnet.

3)     Avspenning - Savasana
Klassene starter og slutter med avspenning. Det er avspenning mellom flere av øvelsene for å forsterke effekten og forhindre spenninger og skader.

4)     Kosthold med mye frukt og grønnsaker
Det anbefales ikke å spise like før yogatreningen. Mange føler etter hvert behov for å spise lettere mat. Sivananda Organisasjonen anbefaler et vegetarisk kosthold.

5)    Positiv tenking og meditasjon - Vedanta og Dhyana
Dine tanker påvirker deg og omgivelsene. Det du sender ut får du tilbake. Meditasjon roer sinnet og tankene, slik at du kan se ting i et større perspektiv.

Swami Sivananda hadde følgende slagord: ”Love, serve, give, purify, meditate and realize”.