mandag, 22 oktober 2018 09:27

Når det blir for mye esport

Lange turneringer med spilling døgnet rundt kan ta på, selv om man gjør det hjemme hele tiden. Hva kan du gjøre for å ta vare på din fysiske og psykiske helse både hjemme og på turnering?

Det er ikke lenger sånn at de som liker å spille data sitter og spiller aleine i en mørk krok. Det er blitt en sport og det kalles for esport der man til og med kan delta i store turneringer som går over flere dager. Du kan spille online hjemmenfra eller du kan møte likesinnede profesjonelle spiller på de store turneringene. Det krever selvsagt en del av deltagerne, mer enn man skulle tro. Men hva kan man gjøre for å være i god form fysisk og psykisk til disse turneringene?

Meditasjon

Meditasjon og mindfullness er gode verktøy man kan ta med seg i verktøys kassa. Det er heller ikke sånn at du trenger masse utstyr for å gjøre dette. Du kan selvfølgelig velge å gå på kurs for å lære noen teknikker, men ellers er det fullt mulig å drive med dette selv, eller ved hjelp av guidede meditasjoner som du finner på Youtube. Halve poenget er at det skal ikke være så avansert. Du skal slappe helt av og tømme tankene helt. Du skal fokusere på det å være tilstede i nuet og du skal fokusere på pusten din. Å ha kontroll på pusten er noe som også kommer til nytte når du sitter og spiller. Blir man for oppspilt kan man fort gjøre feil og disse feilene kan koste deg seieren i turneringer.

Yoga

Driver man med esports har man gjerne gjort det en stund. Mange tenker at det er slik at de som driver med esports er lite fysisk aktive og dermed får en kropp med lite energinivå. Det er ikke nødvendigvis sant. Det er viktig å holde på med fysisk aktivitet for at kroppen skal ha både styrke og utholdenhet. En måte å få dette på er Yoga. Det finnes jo mange forskjellige typer yoga, så her kan man prøve seg litt frem og se hva som passer for en. Det trenger heller ikke koste all verden, man kan også finne gode yogakurs på Youtube. Også her handler det om å ha kontroll over pusten, og utvikle kroppens styrke og utholdenhet gjennom øvelser som skal ha god effekt.

Fysisk trening

Det er ikke til å komme forbi at fysisk aktivitet er viktig om du skal ta vare på kroppen din, den er nemlig til for å brukes. Blir den ikke brukt forgår den sakte men sikkert. Det er gjerne det som skiller de profesjonelle spillerne fra amatørene, at de tar vare på kroppen sin. Behøver du å ta helt av og trene en time hver dag? Nei, langt derifra. Fysisk aktivitet er alt fra å gå en tur til å drive skikkelig styrketrening med hjulløft. Det viktige er at du holder kroppen din i gang, på en måte som gir deg energi og velvære slik at du lettere kan prestere.

Alle disse tre tingene er med å forberede deg til turneringer enten du spiller i sofakroken eller i stor turnering. Du blir sterkere både fysisk og psykisk slik at du kan takle utfordringene over tid, slik at du har best mulig sjanse på å vinne.