mandag, 31 januar 2011 08:26

Yin Yoga

Av Anita Abrehamsen, Yinyoga.no  

Yin yoga tilhører den kinesiske/taoistiske yogatradisjonen. Det finnes flere ulike stilarter, men de fleste baserer seg flere tusen år gammel kunnskap og visdom og er sterkt knyttet til tradisjonell kinesisk medisinsk filosofi (TCM) og 5-elementteorien. 5-elementteorien tar for seg de ulike organene i kroppen og deres plassering i de 5 årstidene. Vi har vår, sommer, sensommer, høst
og vinter.

I yin yoga sitter vi i utvalgte yogastillinger over lengre tid, dvs i 3-5 minutter.

Vi arbeider med å stimulere energikanalene/meridianene og deres tilknytning til de aktuelle organer i kroppen vår.
Når vi sitter i en yogastilling over lengre tid og i tillegg arbeider med dyptgående/avspennende pust, vil vi mulighet til å tøye og styrke dyp muskulatur, bindevev og
ledd/leddbånd.
I tillegg får vi mulighet til å stimulere og fjerne blokkeringer i bindevevet/fascia.
Vi har bindevev i hele kroppen, dette finnes også i organene. Ved å stimulere bindevevet et sted i kroppen, vil dette også stimulere bindevevet andre steder, da dette henger sammen i ett ”nettverk”. Iht. TCM inneholder bindevevet vår livskraft/livsenergi, vår Qi.
 
Pusten er svært viktig. Vi bruker lange og dype pust når vi praktiserer, med pust helt ned i bunnen av lungene. Dette gir god tilgang til oksygen for musklene. Det er viktig å huske at muskler som strekkes også trenger økt tilførsel av oksygen.
Dyptgående og rolig pust senker produksjonen av stresshormoner i kroppen. Dette bidrar til økt ro sikt.
 
Yin yoga er et perfekt komplement til den yangfylte hverdagen de fleste av oss opplever, samt til de mer kraftfulle, dynamiske og muskelorienterte Yang yoga stilene som normalt praktiseres i dag.
 
Yin yoga er velegnet i terapeutisk arbeid mot stress og utbrenthet.