torsdag, 23 februar 2017 19:26

Yogainstruktør Tina Brodal

-Mitt aller første møte med yoga var ikke kjærlighet ved første blikk. Tina Brodal forteller til Yogaportalen at hun først syntes yoga var litt kjedelig og tregt. Men da hun bodde i Sydney snublet hun over et Jivamukti Yoga studio og ble fascinert over den helhetlige yogametoden. I dag er Tina yogainstruktør og yogatimene er høydepunktet i uken. 

Tina Brodal (28) 

Begynte med Yoga: 2012/13 Yogaretning: Jivamukti Yoga Utdannelse: 300 timer sertifisering i Jivamukti Yoga
Yogasenter:
Joy Yoga og Indah Yoga Nettside: facebook.com/JivaTina

Prosessen fra egen praksis til undervisning
-Da jeg begynte å få en fast yogapraksis merket jeg store forskjeller både i sinn og i livet utenfor matten. De dyktige lærerne ved Jivamukti Yoga Sydney utfordret oss til å tenke annerledes, gå litt dypere i spørsmål rundt livet vårt enn vi vanligvis ville gjort. Etter noen år med en stadig dypere praksis ble det klart for meg at teacher training var det naturlige steget å ta videre. Jeg ønsket å kunne dele og formidle videre alt det yoga har gitt meg.

Ved siden av undervisning er det viktig for Tina å opprettholde egen praksis. Hun sier at dette til tider er utfordrende siden hun i tillegg har full jobb. -Selv om det bare blir 30 minutter morgen eller kveld er jeg fornøyd og kommer jeg meg på en klasse er jeg overlykkelig forteller den 28 år gamle yogainstruktøren.

Ikke stillingene i seg selv som er målet
-Det som er så befriende med yoga er at det ikke er noe press. Det er din praksis, din kropp og ditt utgangspunkt. Det er ikke stillingene i seg selv som er målet, men veien dit. Brodal forteller at i yoga lærer en sin egen kropp å kjenne, sine begrensninger og ikke minst hvordan sinnet vårt fungerer i praksis. Hun synes yoga skiller seg ut fra andre treningsformer da det er en integrert form, som inkluderer et stort spekter av elementer som strekker seg langt utenfor yogamatten.  


Eka Pada Rajakapotasana, "Kongeduen". En fantastisk hofteåpner, som i tillegg gir en god strekk på hofter, skuldre og nakke. Det er fin øvelse å beholde roen og være i pusten selv i en intens stilling som denne.

Yoga i hverdagen
Tilstedeværelse og fokus på pust er to ting Jivamukti-instruktøren prøver å integrere i hverdagen. -Ahimsa (ikke-vold) er et av de viktigste elementene i Jivamukti Yoga, så jeg prøver å leve et liv som fører så lite skade på de rundt meg og miljøet som mulig. Å se det store bilder og gi slipp er noe yogaen har lært meg. 


Adho Mukha Vrksasana. -Jeg tror vi alle har godt av å se tiing fra en annen vinkel, og i håndstående snur vi opp ned på alt. I tillegg til at den styrker skuldre, armer og håndledd er det en beroligende stilling som kan redusere stress.