Isbading Depositphotos
mandag, 06 februar 2017 14:50

Isbading

I vintermånedene kan et kaldt bad ute eller en iskald dusj høres ut som det siste noen er interessert i. Likevel er det flere og flere som sverger til effekten det kalde vannet kan gi. Mytene om hva isbading kan gjøre for deg er mange, men vi har sett på forskningen som er blitt gjort rundt dette for å finne ut hvorfor isbading faktisk kan være bra.

Skrevet av  Maria Lunde

Kontroll over kropp og psyke er en av elementene som går igjen når isbading blir nevnt. Å utsette seg selv for et planlagt kuldesjokk krever mental forberedelse og viljestyrke. Rent fysisk er det viktig å kontrollere værtrekningen for å unngå hyperventilasjon. Hyperventilering er nemlig kroppens første reaksjon på det kalde vannet. På grunn av kuldesjokket kan man rett og slet oppleve at behovet for luft øker. Normalt vil voksne ha en luftgjennomstrømning på 7 liter i minuttet. Ved hyperventilering kan dette øke med opp til 200 liter.

 

Viktig med kontroll

Isbading er rett og slett en sjokkeffekt for kroppen. Grunnen til at hyperventilering skjer er på grunn av kuldesjokket. Hvis isbaderen ikke har kontroll nok på pusten er det risiko for å besvime. Det er derfor viktig å alltid isbade med andre. Sjokket fra kulda har også andre effekter på kroppen. Da kroppens reaksjon på iskaldt vann er en forsvarsmekanisme, fører det også til at det blir utløst endorfiner for å ”dulme” smerten.  De utløste endorfinen gir en følelse av velvære og kan også lindre smerter.

 

Trening mot kuldeKroppen er bygd for å reagere på kulde. Som mennesker har vi 3 til 10 ganger flere nervereseptorer som reagerer på kulde enn varme. På grunn av dette opplever kroppen kulden som smerte og det er grunnen til at det blir utløst endorfiner. Stresset som kroppen opplever under isbading er også med på å trene kroppen. På samme måte som yoga, krever isbading tålmodighet og trening. Kroppen kan nemlig trenes opp til å tåle det kalde vannet og kulden bedre.

 

Brunt fett er en av de effektene som er blitt bevist av å isbade. Det høres kanskje skummelt og lite tiltalende ut, men det er ikke en negativ ting på samme linje som normalt hvitt fett. Det brune fettet vil ikke ha en fetende effekt når man ser på kroppen, men det hjelper kroppen med å beskytte seg mot kulden. Det er en av grunnene til at kroppen kan trenes til å motstå lave temperaturer.

 

Raskere restitusjon

Isbadere har ofte sagt at de opplever indre ro og velvære etter å ha vært i det kalde vannet. Endorfiner har mye å gjøre med dette, men det er selvsagt også andre fordeler med isbading. En av disse er raskere restitusjon. Etter en treningsøkt kan kroppens muskler restituere raskere om de blir utsatt for en skikkelig kald dusj. Dette er blant annet fordi man hjelper kroppen å bli kvitt melkesyre og andre overskytende vesker mye raskere.

 

Hvordan begynne selv

Generelt blir det anbefalt å gjøre en gradvis tilvenning til isbading. For eksempel om man starter i august og gradvis venner kroppen til kaldere og kaldere vann. Det er selvfølgelig også mulig å begynne hjemme på sitt eget bad. Da kan man begynne med en normal varm dusj og avslutte med  1-2 minutter med kaldt vann.

 

Det som kommer til å skje er at kroppen straks begynner å hyperventilere. Her det viktig å kontrollere pusten så raskt som mulig for å unngå svimmelhet eller å besvime. Om man føler seg svimmel er det veldig viktig at man kommer ut av det kalde vannet og får satt seg ned så raskt som mulig. Ute i naturen er det anbefalt å aldri bade alene på grunn av fare for drukning. Om man utsetter kroppen for kalde dusjer eller begynner sesongen såpass tidlig ute at det fortsatt er ganske varmt, vil man forberede kroppen på å isbade ute. Etterhvert vil man innarbeide en kontroll over psyke og pust som gjør det enklere å gjennomføre uten fare for å hyperventilere eller besvime

 

Opplev kuldesjokket

Isbading kan være alt fra en personlig utfordring til å utvikle seg til en livsstil. Det finnes mange isbadeklubber rundt omkring i landet og sandsynligheten for at mange bader uten å være en del av en klubb er også stor. Ved å starte hjemme hos seg selv kan man prøve ut kuldesjokket på kroppen og prøve å oppleve noen av effektene.

 

Det er viktig å tenke på sikkerhet når man isbader. På samme måte som badevett er viktig om sommeren er det helt sentralt for at isbading er en trygg opplevelse om vinteren. Med de riktige forholdsreglene og en forberedt psyke vil isbading lett bli en spennende utfordring.