fredag, 02 mars 2018 08:34

Hvordan Yoga påvirker hjernen din

Interessen for yoga har eksplodert i Norge den siste tiden. Det har over en lengre tid vært kjent at yoga er positivt for vår helse, med fordeler som økt fleksibilitet, balanse og skadeforebygging.

Tekst: Sunniva Harem

Men mange som praktiserer yoga gjør det også av mindre synlige årsaker. Senking av stress, mental avspenning og indre ro er noen av dem. I denne artikkelen snakker vi om de mentale fordelene ved å praktisere regelmessig yoga.

 

Yoga styrker hjernen

Stillinger som Hunden (Adho Mukha Svanasane) gjør oss ikke bare avslappet og mindre stresset, men de kan også øke hjernefunksjonen. En kort 20-minutters økt med yoga kan forbedre konsentrasjonen og hukommelsen. Så neste gang du føler deg tåkete i hodet, vurder å bytt ut energidrikken med en økt på yoga-matten istedenfor.

 

Yoga kan øke lykkefølelsen

Har du noen gang lagt merke til hvor sterk, sentrert og glad du blir etter en yoga-økt? Det viser seg at dette ikke bare er en innbilning. Undersøkelser viser at det å bare leve i nuet forbedrer humøret ditt. Vi bruker gjennomsnittlig halve tiden vår på å planlegge framtiden eller ved å dvele ved fortiden, og det å leve i nuet er enklere sagt enn gjort. Men yoga hjelper oss med å fokusere på nåtiden med både fysiske og psykiske øvelser. Det er derfor yoga-instruktører ofte oppmuntrer til å reflektere og leve i øyeblikket under kurs, og ikke bare går gjennom de ulike stillingene.  

 

Yoga gjør oss smartere

Tenk over hvordan vi føler oss når vi er stresset. Kanskje vi spiser mer, mister matlysten, svetter mye, eller bare begraver oss i meningsløse TV-programmer eller dataspill. Når vi er opplever stress øker hjernen produksjonen av stoffet kortisol, et kjent stresshormon. Når vi opplever vedvarende, høye nivåer av kronisk stress, kan de medfølgende høye nivåene av kortisol faktisk være giftige, til og med dødelige for hjernecellene våre. Hippocampus, den delen av hjernen vår som har ansvaret for hukommelse og læring, er spesielt utsatt for høye kortisolnivåer, og det kan til syvende og sist gå ut over vår evne til å lære og huske når vi opplever ukontrollert kronisk stress. Ved å håndtere stress gjennom yoga og meditasjon kan du faktisk forbedre hukommelsen din, konsentrasjonen din og evnen din til å lære nye ting.

 

Yoga reduserer stress

Det å praktisere yoga gir deg et øyeblikk med pause i en ellers travel hverdag. Studier viser at mindfulness-basert stressreduksjon, som er kjernen av yoga, kan hjelpe med å redusere angst og stress. Når vi er overstresset mister kroppen vår evnen til å regulere betennelsesresponser, noe som kan føre til en mengde problemer for helsen, i tillegg til en større risiko for å utvikle depresjon. Yoga har også vist seg å ha en positiv innvirkning hos mennesker med psykiske lidelser, spesielt de med bipolare lidelser.

 

Yoga hjelper deg å ta gode beslutninger

Yoga og meditasjon gjør ikke bare hjernen vår mer effektiv, men det forbedrer også hjerneaktiviteten relatert til beslutningstaking og kognitiv prestasjon.  En studie sammenlignet effektene av yoga trening med aerob trening. Resultatene viste at hukommelse og kognitiv prestasjon etter yoga var betydelig bedre (iht. kortere reaksjonstid, økt presisjon) i forhold til aerob trening. Grunnen til at yoga kan være bedre for hjernen enn aerob trening (selv om begge er gode), er at det hjelper oss å håndtere stress og følelser mer effektivt.