×

Advarsel

JUser: :_load: Kan ikke laste bruker med id: 1024
torsdag, 15 mai 2014 17:38

Tre måter å forebygge utbrenthet på

I vår tid opplever mange ei stadig strammere tidsklemme. Mange søker til fysisk yoga for å takle en stressende hverdag. Men ofte er det ikke nok. Særlig i empatiske yrkesgrupper som lærere, helsearbeidere og sosialarbeidere er utbrenthet er en reell fare for mange.

Skrevet av: Tord Helsingeng ved Basicmindfulness.no

Kritikerne til mindfulness har et poeng i at det ikke alltid er nok å forandre på det indre klimaet, dersom problemet er en vanskelig jobb eller livssituasjon. Her kan mye gjøres med mer riktig delegering av arbeidsoppgaver, bedre bemanning, bedre kommunikasjon mellom ansatte og ledelse, eller mellom flere fagmiljøer på arbeidsplassen. Noen ganger kan fagforeninger hjelpe eller kanskje man må ta skrittet til politiske forandringer.

Samtidig er også en økt bevissthet viktig for å få til forandring ved varig stress. Og hva slags bevissthet snakker vi om da?


1. Å være klar over faresignalene. Klassiske symptomer er irritabilitet, at man tåler frustrasjon dårligere, og at man mister tillit til andre mennesker. Kanskje man legger merke til at man ofte forandrer stemmeleie. Fysiske symptomer inkluderer de klassiske stresssymptomene: hodepine, søvnproblemer, nedsatt immunforsvar, fordøyelsesproblemer og muskelsmerter.

Studier viser at utbrenthet viser seg på tre måter:

a) Emosjonell utmattelse
Dette er kjernen i utbrenthet. Man føler seg overarbeidet og utslitt og har en sterk følelse av energitap.


b) Emosjonell distansering.
Empatien tar slutt. Man distanserer seg fra omverdenen som er reaksjon på utmattelsen. Man blir kynisk og får problemer med å forholde seg til mennesker som mennesker, men ser dem heller
som oppgaver eller ting.

c) Opplevelse av dårligere ytelse.
Dårlig selvtillit. Man føler seg mindre fornøyd med arbeidet sitt. Arbeidet oppleves ikke som meningsfullt eller at man føler at man ikke greier oppgaver godt nok.

 

2. Utvikle vennlige holdninger.

Det kan være lett for mennesker i omsorgsyrker å glemme å ha omsorg for seg selv. Det er nyttig å minne seg selv om at man gjør så godt man kan og det er mer enn godt nok. Dette er den grunnleggende holdningen i mindfulness.
Det er er også nyttig å ha et støttende arbeidsmiljø. Å ha et støttende kollegium har vist seg å være uvurderlig for mennesker som opplever mye empatisk relatert stress: Å kunne snakke om opplevelser som er vanskelige er viktig og også ha noen som legger merke til at man er i ferd med å gå over sine egen grenser.


3. Daglig praksis.

Trening, både fysisk og psykisk, hjelper mot stress. Mindfulness er en psykisk treningsform som gjør at vi får stadig bedre konsentrasjon, sinnsro og klarhet. Med en jevn mindfulnesspraksis
blir vi bedre og bedre til å slippe tak i stressklumpen i magen. Negative tanker og følelser passerer gjennom en heller enn å henge fast. Samtidig blir de positive opplevelsene sterkere og dypere. Vi finner et indre rom der vi kan velge å møte situasjoner på nye måter.

Når vi opplever stress, består den stressende opplevelsen av flere elementer som knyttes og assosieres til hverandre. Følelsene våre skaper tanker, disse tankene skaper kanskje bilder i hodet eller andre tanker og disse bildene skaper nye følelser. På denne måten vokser opplevelsen seg enda større enn det opprinnelige stresset. Kanskje vi tar opplevelsen personlig, eller den minner oss om annet stress, eller noe annet. 

Ved å være direkte tilstede med våre egne følelser, tanker og indre bilder kan vi klarere se dem for det de er. Vi lærer å ikke reagere på våre egne reaksjoner. I utgangspunktet er alle reaksjoner vi har naturlige og sunne. Problemene oppstår når reaksjonene skaper nye reaksjoner vi prøver å bli kvitt dem eller å binde oss til dem.

Siden vi alle er forskjellige, finnes det mange måter å trene mindfulness på. Noen får utbytte av å fokusere på hvile, andre på følelsene, andre igjen gjennom å fokusere på tankene. Det er omtrent førti forskjellige
muligheter, litt avhengig av hvordan man regner. For noen er det nyttig å kunne veksle mellom flere teknikker, og noen holder seg til en teknikk hele livet.

Vil du lære å takle stresset i livet ditt bedre, kan jeg varmt anbefale å gi mindfulness en sjanse.


Har du spørsmål om mindfulness du gjerne skulle hatt svar på? Hva ville du likt å lært mer om? Send gjerne en epost til tekst forfatter Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den. så får du personlig svar.